Norsk Etikett

Fra å være en enkel informasjonsbærer til å bli en viktig markedsføringskanal – en god etikett kan gjøre stor forskjell. Dét ønsket Norsk etikett å formidle gjennom sin nye nettside.

Norsk etikett forside

Historisk selskap i ny drakt

Kunde
Norsk etikett
År
2021
Levert
Nettside
Animasjoner
Spesiallagde løsninger
Involvert
Preben Nessøy
Studio Oker

Familieeide Norsk Etikett er en ledende leverandør av selvklebende etiketter med hovedkontor og produksjon i Sandnes. I samarbeid med Studio Oker i Stavanger har selskapet vært igjennom en stor rebrandingsprosess i 2021 som inkluderer både visuell identitet og ny nettside. Da vi fikk tilbud om å programmere sistenevnte, var vi ikke i tvil om at vi skulle si ja.

Vår oppgave var å lage en nettside basert på skissene fra Studio Oker og utvikle gode løsninger for brukervennlighet og funksjonalitet. Utfordringen var like enkel som den var vanskelig: Hvordan kunne vi sørge for at siden fremsto innovativ og moderne, uten at dette gikk på bekostning av brukervennlighet, ytelse og funksjonalitet?

Norsk etikett spesialetikett

Skreddersydde løsninger

– Utgangspunktet vi fikk gjennom skissene fra Studio Oker krevde at vi lagde de fleste funksjoner fra bunnen av. Videoen på forsiden gjorde dessuten at vi måtte sørge for gode, myke overganger slik at den bidro til å gjøre forsiden interaktiv og spennende – og ikke ble et irriterende element du helst ville slippe å se, sier Preben Nessøy, som ledet utviklingsarbeidet.

Funksjonalitet i fokus

Studio Oker hadde gjort det enkelt for oss og laget fine skisser som fikk frem visjonen og oppbygningen på en god måte. Med en pågående pandemi var det ikke enkelt å arrangere fysiske møter og workshops, så det var viktig at informasjonsflyten var god digitalt, noe den absolutt var. Et slikt samarbeid handler nemlig ikke bare om å kopiere et design. Det må også være en dialog som gjør det mulig å diskutere og sammen sørge for at løsningene vi lander på er de aller beste.

Selv om designet er stilrent og enkelt, inneholdt skissene også mange små funksjoner som måtte utvikles på en god måte – fra hva som skal skje når du holder musen over menyen til hvordan videoen skulle se ut på mobil. Underveis i prosjektet ble det mye testing av hvordan nettsiden skulle fungere på ulike enheter og skjermstørrelser, som krevde research for å komme frem til de beste løsningene. Og resultatet? En dynamisk, enkel og moderne nettside – tilpasset sluttbrukeren.

Norsk etikett logo med utsikt over fjord og hav
I dette prosjektet var nettsiden en svært viktig brikke i en større rebranding for Norsk Etikett. Vi var dermed avhengig av en samarbeidspartner som forsto hvordan vi tenkte og som hadde kunnskapen til å lage løsningene vi var ute etter. Det fant vi i Funbit.

Espen Pedersen, designer hos Studio Oker