Horisont

God innsikt fra markedsføring, nøye planlegging og et nytt rammeverk gjorde oss i stand til å skape nettsider som både inspirerer, informerer og engasjerer kundene på Horisont.

horisont-hovedbilde

Fra digital tilstedeværelse til fysiske besøk

Kunde
Horisont
År
2023
Levert
Design
Nettside
Spesiallagde løsninger
Involvert
Marianne Lyssand
Alex Simpson
Emilie Mjelde

Et kjøpesenter skal bidra til gode opplevelser for kundene sine – ikke bare fysisk på senteret, men også digitalt. Nordmenns kjøpsvaner endrer seg raskt, og aktører som ikke klarer å utvikle seg i takt med kundene sine, kan fort ende opp som en tapende part. Utfordringen vår var dermed klar: Hvordan kan vi sikre en god opplevelse for alle som klikker seg inn på nettsidene til Horisont?

Utenfor Horisont

Levende nettside gjennom tett samarbeid

Å jobbe tett sammen med kunder som virkelig forstår verdien av markedsføring, ble en positiv bonus for teamet som var involvert i prosjektet. Sammen med Horisont kunne vi derfor legge et godt grunnlag for skisser og prosessen videre. God innsikt og erfaring fra markedsføring var én ting, men for å lage en nettside som tilfredsstiller kundenes behov for informasjon og inspirasjon, måtte vi tenke på nettsiden som en helhet. Med pågående kampanjer og stadig nytt innhold som skulle publiseres, er dette en aktør som krever en levende nettside. Samtidig måtte vi tenke over universell utforming og hvordan vi kunne lage brukervennlige funksjoner og løsninger.

Mockups av forskjellige undersider på horisont sitt nettsted

Blogg som inspirerer

Et av våre største fokuspunkt la vi på bloggdelen av nettsiden. Det er denne delen som skal inspirere leserne til å gjøre det vi helst ønsker – å bli fristet til å besøke Horisont. Derfor sørget vi for å skape et magasinpreg som vil gjøre det innbydende for besøkende både å klikke seg inn, men også å bli på nettsiden en stund. Horisont hadde allerede en relativt ny identitet med visuelle elementer som kunne brukes. Ved å gjøre noen tilpasninger og sørge for at nettsiden oppfylte krav til universell utforming, kunne vi skape et helhetlig og innbydende design.

Tett samarbeid internt og eksternt

Underveis hadde vi flere møter og workshops med kunden for å gjennomgå ideer og sørge for at prosessen gikk som planlagt. Internt hos oss var dette et prosjekt som krevde et tett samarbeid mellom design/UX og utvikling. Ved å levere gode skisser til utviklerne, kunne vi møte de tekniske spesifikasjonene og bygge nettsiden på en helhetlig og god måte. Som rammeverk tok vi i bruk Next.js, som har mange tekniske fordeler, særlig når det kommer til hastighet og lastetid. Ettersom dette var første gang vi tok dette rammeverket i bruk, var læringskurven bratt til tider, men det ga oss til gjengjeld fordelen av å bygge avanserte funksjoner og løsninger som samsvarte med kundens ønsker.

Brukervennlig nettside

Markedsavdelingen til Horisont har fått et brukervennlig adminpanel som gjør det enkelt å opprette artikler, undersider og redigere innhold på egen hånd. – Nettsiden har vært et viktig løft for oss. Kjøpesentre er i hard konkurranse og å henge med i tiden, særlig på det digitale, blir stadig viktigere. Nå har vi fått en nettside som oppfyller kravene på både det tekniske og kommersielle, samtidig som den bidrar til å inspirere kundene våre, sier Trine Gunnlaugsson, markedssjef hos Horisont. I tillegg til å gjøre nettsiden mer innbydende for besøkende, var hensikten også å lette arbeidet for markedsavdelingen. Derfor har vi bygget funksjoner som gjør det enkelt å publisere tekster, justere bilder og legge til designelementer.

Selve prosessen har vært veldig sømløs. På forhånd ønsket vi tett oppfølging, god kommunikasjon og en realistisk fremtidsplan – og det fikk vi. Våre behov og visjoner har blitt tatt hensyn til og vi har følt oss godt ivaretatt hele veien. Nå ser vi frem til å ta i bruk de ulike funksjonene og utnytte mulighetene vi har fått.

Trine Gunnlaugsson, markedssjef hos Horisont