Én milliard brukere
Det er ikke noen hemmelighet at god synlighet i sosiale kanaler er viktig å prioritere for deg som bedrift. TikTok er fremdeles den raskest voksende plattformen etter at den ble lansert i 2017. Siden den gang har TikTok vokst til over én milliard brukere over hele verden. Selv om kanalen fremdeles har en relativt ung målgruppe, har TikTok 1,2 millioner voksne registrerte norske brukere per. 4. kvartal i 2022. Av disse oppgir 21% at de bruker appen daglig. En slik oppslutning gir gode muligheter for bedrifter som vil nå ut med budskapet sitt på en effektiv måte.
Autentisk innhold gjør det best
Noe av det som gjør TikTok unik er den gode rekkevidden du kan oppnå ved å lage godt, organisk innhold. På grunn av måten plattformen er bygget opp på, får du i langt større grad opp innhold fra kontoer du ikke følger. Du er dermed ikke like avhengig av følgere som du er på Instagram og andre sosiale kanaler. Publiserer du godt innhold hyppig, øker du sjansene for å havne høyt i den viktige «For you»-feeden på TikTok.
Så hva skal til for å lage godt innhold? I motsetning til hva mange kanskje tror, trenger ikke videoene å være av høyeste kvalitet. Er det for polert kan det fort gi et uheldig «reklame-preg» og fremstå som lite autentisk. God lyd og lys er en selvfølge, men sørg for å lage hverdagsinnhold som målgruppen din kan kjenne seg igjen i.
TikTok egner seg blant annet godt til:
Forklaringsvideoer om hva du tilbyr. Det er ikke nødvendigvis så enkelt å forstå hvilke produkter eller tjenester du tilbyr. En video som presenterer hva, hvordan og hvorfor kan hjelpe kundene dine til å innse et behov eller gi trygghet i en fremtidig kjøpssituasjon.
Behind the Scenes. Gi en sniktitt på hvem bedriften er bak det de vanligvis ser. Dersom du produserer noe selv, så har du kanskje noen spennende prosesser du kan vise frem?
Trender. Enten det er dans, hashtags eller en populær sound som går viralt, kan trender bidra til å gjøre bedriften din både relevant og gjenkjennbar.
Ambassadører. Ansatte som engasjerer seg i bedriften bygger troverdighet. Ved å bruke egne ansatte kan du frem budskapet på en naturlig måte, samtidig som det bygger intern stolthet innad i bedriften.
Og du? Ikke overlat ansvaret for TikTok til den yngste i bedriften bare fordi vedkommende tilhører generasjon Z. Tenk heller på kanalen som en viktig del av innholdsstrategien og sørg for at videoene har godt innhold som samsvarer med visjon, mål og verdier.
Trenger du hjelp til å skape innhold som engasjerer målgruppen din? Vår egen TikTok-spesialist, Ida, tar gjerne en prat med deg!
Flere artikler
-
Vellykket møte med arbeidslivet
Julia studerer markedsføring og merkevareledelse og Cathrine studerer HR, organisasjonspsykologi og ledelse, begge fra Høyskolen Kristiania.
-
Fra skolebenken til arbeidslivet
Hei! Ida her 👋🏻 Jeg er journalistikkstudent ved Universitetet i Bergen, og dette semesteret er jeg i praksis hos Funbit. Slik synes jeg tiden her har vært så langt.
-
Hvorfor du bør bruke en tekstforfatter
Trenger du nye tekster til nettsiden eller kanskje en artikkel du kan bruke i markedsføringen? Vil du virkelig nå langt med innholdet er en profesjonell tekstforfatter veien å gå.
-
Effektiv markedsføring
Vet du hvordan du øker sannsynligheten for at kundene handler hos deg først? Et av de mest treffsikre grepene du kan gjøre, er å inkludere Google Ads i markedsbudsjettet.
-
Google vraker markedsføringsverktøy
Google Optimize er over 10 år gammelt og har lenge vært et av de mest nyttige markedsføringsverktøyene for A/B testing.