Haymaker – neste generasjons markedsføring

Prøver du å selge badetøy når det regner ute? Eller vinterjakker når det er plussgrader ute? Guidet skitur på Geilo når det ikke har begynt å snø der enda? Med de vanlige “always on”-annonsene gjør du nettopp dette.

haymaker logo på farget bakgrunn

Værbasert annonsehåndtering som gir resultater

Hvordan ville det vært om du kunne skru av og på annonser basert på værforholdene – helt automatisk? Med Haymaker kan du gjøre det. Ved å koble til YRs API, utnytter Haymaker værdata i sanntid for å styre kampanjene dine smartere. Denne innovative løsningen sørger for at annonsene dine treffer målgruppen når reelle værforhold som påvirker kjøpsatferd er optimale, og at budsjettet ditt blir brukt mest mulig effektivt.

Hvordan fungerer Haymaker?

Haymaker kombinerer avansert teknologi med praktiske løsninger. Ved å bruke værdata fra YR, kan systemet:

Identifisere værforhold:
Analysere sanntidsinformasjon om sol, regn, temperatur, vind, og ressonnerer seg fram til om annonsen burde være aktiv eller ikke.

Aktivere kampanjer:
Skru på annonser når værforholdene matcher produktene eller tjenestene dine, og målgruppen dermed er mer mottakelig.

Deaktivere annonser:
Pause kampanjer når været ikke lenger er relevant for produktet eller målgruppen din.

For eksempel kan en sportsbutikk promotere regnjakker når regnet kommer, eller en iskremselger slå på annonser i solrike perioder.

eksempler på annonser med Haymaker

Hvorfor bruke værbasert annonsering?

Tradisjonelle annonsekampanjer kjører ofte uten hensyn til eksterne faktorer. Haymaker endrer dette ved å knytte annonsene til spesifikke, tidsriktige behov. Dette gir flere fordeler:

Bedre konvertering:
Annonsene vises når kunden mest sannsynlig har behov for produktet.

Kostnadseffektivitet:
Reduserer sløsing ved å pause irrelevante kampanjer.

Økt relevans:
Bygger en sterkere tilknytning mellom kunden og merkevaren din.

Hvordan kommer du i gang?

Haymaker integreres enkelt med eksisterende annonseplattformer og tredjepartsverktøy. Etter oppsettet overvåker systemet værdata og styrer annonsene dine automatisk. Alt du trenger å gjøre er å definere hvilke værforhold som utløser kampanjene dine.

Eksempler på bruk: Regn

For nettbutikken til Regn kjørte vi en test med og uten Haymaker. Kampanjen vi kjørte var for å selge vinterjakker, og da spiller været en stor rolle for sluttbrukeren som skal kjøpe produktet. Vi kjørte annonser i alle de største byene i Norge, og vi fordelte budsjettet 50/50 mellom “always on” og Haymaker.

Hver dag foretok Haymaker en vurdering av været i de ulike byene i Norge, og gav så en score mellom 1 og 10. Dersom scoren var høyere enn 8, gikk annonsen på i den byen.

Kampanjene gikk gjennom en periode på 2 måneder og resultatet var at annonsene som ble styrt av Haymaker, ga en økning i ROAS på 71%, sammenliknet med always on-annonsene.

haymaker resultater for Regn

Slik ser det ut når Haymaker skrur av og på annonsene. I denne byen var det i denne perioden mildt vær, og annonsen var ofte avslått.

Vær fremtidsrettet med Haymaker

Med Haymaker kan du levere annonser som ikke bare treffer målgruppen, men også tidspunktet og omstendighetene som gir best effekt. Dette er neste generasjons markedsføring, og vi i Funbit er klare til å hjelpe deg med å komme i gang. Har du noen spørsmål eller vil teste Haymaker? Kontakt oss for en uforpliktende prat.