1 av 5 med utfordringer
Universell utforming er en tilnærming som skal sikre at alle mennesker, inkludert de med funksjonsnedsettelser, kan bruke digitale tjenester på en meningsfull måte.
Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) har mellom 15-20% av verdens befolkning en form for funksjonsnedsettelse. Dette betyr at 1 av 5 mennesker kan oppleve utfordringer med å bruke nettsider som ikke er universelt utformet. Til tross for dette, viser undersøkelser at 70% av alle nettsider har en eller flere store mangler når det kommer til tilgjengelighet.
I Norge er det et krav at alle IKT-løsninger skal være universelt utformet. Dette gjelder både offentlige og private aktører, som må sørge for at deres digitale løsninger oppfyller gjeldende regelverk.
Så hvordan kan du som nettsideeier sørge for at din nettside er tilgjengelig for alle?
Slik kommer du i gang med universell utforming
Det trenger ikke være komplisert å gjøre nettsiden mer tilgjengelig. VI har satt sammen 7 tips for hvordan du kan komme i gang med universell utforming:
- Navigere med tastatur: Sørg for at nettsiden din kan brukes kun ved hjelp av tastatur. Dette er viktig for personer som ikke kan eller ønsker å bruke mus. Det skal være tydelig merket hva som er i fokus.
- Forstørring og responsivt design: For mennesker med nedsatt syn er det viktig å kunne forstørre tekst. Nettsiden skal kunne vise tekst som er dobbelt så stor uten at funksjonaliteten går tapt. Test dette ved å zoome inn til 200% i nettleseren.
- Farger og kontrast: Bruk farger for å skape assosiasjoner, men sørg for god kontrast mellom bakgrunn og tekst. Kontrastkravene er 3:1 for stor tekst og 4,5:1 for liten tekst. Det finnes mange verktøy som kan brukes til å teste fargekontrast, for eksempel WebAIM Contrast Checker
- Lenker og lenketekst: Sørg for at lenker er tydelig markert og ha en forklarende tekst. En skal enkelt kunne forstå hvor lenken fører og den bør skille seg ut fra resten av teksten, for eksempel med understrek, fet skrift eller med et tilhørende ikon.
- Overskrifter og overskriftsnivå: Sjekk at teksten på nettsiden er strukturert med overskrifter (H1, H2, H3, osv.) og at teksten er lett å skumlese og orientere seg i. Pass også på at overskriftene er kodet som overskrifter, så personer som benytter seg av skjermlesere kan navigere seg mellom de.
- Bilder og alt-tekster: Alle bilder som er vesentlige for innholdet skal ha alternative tekster (alt-tekster) som gjengir innholdet. Alt-teksten skal være kort og beskrivende.
- God og semantisk kode: All HTML kode vi skriver er med å beskrive innholdet på nettsiden og det er derfor svært riktig at den er skrevet riktig. Det finnes en rekke verktøy som kan teste HTML kode. W3C sin HTML validator, er en av dem. Vær dog oppmerksom på at verktøyene ikke nødvendigvis fanger opp alle feil og noe manuell testing vil være nødvendig for å avdekke alle feil eller mangler.
Flere artikler
-
Derfor bør du investere i en AI-assistent
Med en spesialtilpasset AI-assistent, kan du gjøre driften mer effektiv og skille deg ut i et konkurransepreget marked
-
Hvordan bygge nettsider med små budsjetter
- og hvorfor Wagtail er den perfekte løsningen
-
Funbit er Miljøfyrtårn sertifisert
I en verden hvor miljøutfordringer og bærekraft står høyt, spiller også næringslivet en viktig rolle. I Funbit mener vi at å ta samfunnsansvar og miljøpåvirkning på alvor er en nødvendighet.
-
Vellykket møte med arbeidslivet
Julia studerer markedsføring og merkevareledelse og Cathrine studerer HR, organisasjonspsykologi og ledelse, begge fra Høyskolen Kristiania.
-
Hvorfor du bør bruke en tekstforfatter
Trenger du nye tekster til nettsiden eller kanskje en artikkel du kan bruke i markedsføringen? Vil du virkelig nå langt med innholdet er en profesjonell tekstforfatter veien å gå.
-
Derfor bør du investere i nettsiden
Enten du skal selge et produkt, kommunisere med kunder eller på en eller annen måte markedsføre det du driver med, er du avhengig av en god nettside.