NLA

Med en solid strategi i bunn og god tilstedeværelse i de riktige kanalene, bidrar vi til å gjøre NLA Høgskolen enda mer attraktiv for nye studenter.

nla studenter

Digital sparringspartner for NLA

Kunde
NLA
År
2022 -
Levert
Rådgivning
Markedsføring
SEO
Innhold
Involvert
Marius Nesse
Jonas Nedretvedt
Kristine H. Thorstensen
Ida Sofie Formo Selte

NLA Høgskolen (Norsk Lærerakademi) er kanskje aller best kjent for lærerutdanningen sin, men de tilbyr også en rekke andre studieretninger, emner og fordypninger ved sine lokasjoner i de største byene. Med Funbit på laget, ønsket NLA blant annet hjelp til å synliggjøre hvem de er og hvordan de kan bli enda mer attraktive for både nye og nåværende studenter.

nla studenter som leser sammen

Fra søk til helhetlig strategi

Selv om NLA har ressurser internt, manglet de en sparringspartner som kunne bidra på strategi, annonsering og ulike markedsaktiviteter. Målet var å få opp søkertallene, samtidig som det også skulle være et fokus på merkevarebyggende tiltak.

Funbit har levert flere tjenester til NLA Høgskolen, deriblant:

-Strategi og rådgivning
-Annonsering i betalte kanaler (Google Ads og SoMe)
-SEO og optimalisering av landingssider og artikler
-Innhold til TikTok og andre organiske flater
-Mediehåntering og pressemeldinger

De fleste beslutningsprosesser starter med et søk. Dette inkluderer også de som skal finne ut av hva de skal bli og hvor de skal studere. Betalte flater, kombinert med god organisk synlighet, dannet dermed grunnlaget for strategien og markedsarbeidet.

Underveis har vi hatt jevnlige workshops og møter med NLA for å planlegge aktiviteter og bidra med innsikt.

nla tiktok mockups

Betalte flater

NLA sin synlighet i Google ble tidlig et svært viktig verktøy – særlig i forbindelse med datoer og frister til høyere utdanning. Dårlige søkeord ble luket bort og erstattet med nye og mer lønnsomme søketermer, samtidig som vi hadde et stort fokus på kontinuerlig testing og måling.

For å spisse oss mot nye studenter, valgte vi å skreddersydde annonser med geotagging rundt relevante folkehøgskoler, bibelskoler og lignende arenaer hvor potensielle studenter oppholder seg. Vi sørget også for å justere budsjetter ut fra kapasitet på studier eller dersom det var områder som hadde behov for mer eller mindre synlighet.

Organiske flater

Med utgangspunkt i NLA sin målgruppe valgte vi å legge hovedfokuset på TikTok, men med supplerende innhold til Instagram og Facebook. For å skape autentisk og engasjerende innhold ble studenter fra NLA viktige ambassadører og kjente fjes på kanalen. Her viste de frem hverdagen sin som studenter, hvordan studier var lagt opp og sine opplevelser fra studenttilværelsen. Dette ga mye engasjement blant en målgruppe som ofte er vanskelig å nå.

nla studenter som sitter på gressplen

Posisjonering og merkevarebygging

Da NLA skulle flytte lokasjonen sin fra Breistein til urbane Kalfaret, sørget vi for at media plukket opp nyheten gjennom pressemateriell og kontakt med journalister. Sammen med organisk innhold på TikTok, bidro vi til å bygge posisjon og merkevare.