- Forside
- |
- Prosjekter
- |
- Arven
Arven
Verdien av influensermarkedsføring kan bli svært høy – særlig om det blir gjort på rett måte.
Suksessen bak Jenny Hagen X Arven
- Kunde
- Arven
- År
- 2023
- Levert
- Rådgivning
- Markedsføring
- Nettbutikk
- Involvert
- Marius Nesse
- Jonas Nedretvedt
- Joachim Woll Eide
Som landets eldste gull- og sølvprodusent, er Arven nærmest som en norsk institusjon å regne. Smykker, sølvbestikk og gaveartikler er blant de viktigste fokusområdene, i tillegg til reparasjoner. I løpet av tiden Arven har vært er en av våre faste kunder på markedsføring, har de lykkes med å posisjonere seg ytterligere i markedet, men noen målgrupper har vært mer utfordrende å nå enn andre. I denne kampanjen ønsket Arven hjelp til å nå ut til en av de mest krevende gruppene der ute: De unge.
Hva vi har gjort
Funbit har bidratt til den overordnede strategien i kampanjen og hatt ansvar for gjennomføring av den betalte annonseringen. I tillegg har vi utformet undersiden for produktene på arven.no.
Hvordan vi gjorde det
Et influensersamarbeid kan være et svært kraftfullt virkemiddel for å nå ut til de riktige gruppene. Med nær 70.000 følgere på Instagram er Jenny Hagen blant Norges fremste influensere, med en særlig stor påvirkningskraft på unge, kjøpesterke kvinner.
Kombinasjonen av godt, organisk innhold i Jenny sine egne kanaler ga god synlighet og dannet et gunstig grunnlag for videre annonsering i Arven sine betalte kanaler. I løpet av kampanjeperioden har vi gjort justeringer underveis basert på innsiktsforståelse og et godt datagrunnlag. Det har gitt tydelige resultater:
- 44.936 i annonsekroner ga 279 sporbare salg.
- En tredjedel av omsetningen har kommet fra direktesalg via annonsene.
- ROAS på 11,46.
Økt engasjement
Kampanjen har vært et viktig ledd i strategien som skal bidra til å gi Arven en tydelig markedsposisjon og et enda større grep om en attraktiv kundegruppe. Metoden har vist seg å være effektiv for å tiltrekke seg målgruppen, samtidig som det har økt engasjementet på tvers av plattformer. Dette sier vår forretningsutvikler Marius om kampanjen:
Arven har vært fremoverlent i en bransje hvor kjøpsmønsteret har endret seg mye de siste årene. De yngre generasjonene er gjerne trendsettere i forbrukersammenheng, og er ofte blant de første til å kaste seg på bølgen av nye produkter og tjenester. Ved å forstå og følge med på hva disse er opptatt av og kombinere denne innsikten med et godt datagrunnlag, har vi et godt utgangspunkt for suksess.
Marius Nesse, Forretningsutvikler og partner i Funbit
Suksess med ekte innhold og relevante produkter
Autentisk innhold og produkter som passer til både influenserens stil og merkevarens verdier har vært et viktig – både for salg i betalte kanaler og for den merkevarebyggende effekten.
– Vi la blant annet merke til at flere stilte spørsmål om størrelse på ringene i kolleksjonen, så da oppfordret vi Jenny til å lage en video relatert til dette. Å overvåke hvordan målgruppen engasjerte seg i kampanjer ga oss verdifull informasjon og innsikt i hvor det er mulighet for forbedring, forteller Marius.
Flere prosjekter
-
NLA
Med en solid strategi i bunn og god tilstedeværelse i de riktige kanalene, bidrar vi til å gjøre NLA Høgskolen enda mer attraktiv for nye studenter.
-
Vossabadet
Da badeanlegget i ekstremsport-bygda skulle ha ny nettside, valgte de å gå for en løsning litt utenom det vanlige.
-
WPS
AI-assistent som optimaliserer innholdsproduksjon og effektiviserer interne prosesser.
-
Hamran
Når en tradisjonsrik norsk håndverksleverandør ønsker en detaljert og sømløs kundereise på rekordfart, er det tid for å kombinere kreative og tekniske hoder.
-
StS-ISONOR
To store aktører i energibransjen blir til en og danner et slagkraftig partnerskap - Slik hjalp vi StS-ISONOR med ny nettside og intranett.
-
Aktiv Oppgjør
Når både ny nettside og visuell identitet står på agendaen, trengs det mer enn ett digitalt hode for å skape magi.