Navigasjon

Tre tips for å bli synlig på Google 🕵🏻‍♀️

Vi gjør det alle sammen, gjerne flere ganger om dagen – vi Googler. Men hva skjer når du søker opp din egen bedrift? Å være synlig i søkeresultatene på Google er noe av det viktigste og smarteste du kan gjøre for bedriften i en stadig mer digital hverdag.

Under gir vi deg tre tips som kan forbedre synligheten – slik at det er din bedrift, og ikke konkurrentenes, som havner øverst i søkeresultatene.

  1. Google min bedrift
    Du har kanskje lagt merke til informasjonen som kan dukke opp når du søker etter bedrifter på Google? Dette verktøyet fungerer litt som en bedriftsside på Facebook, hvor du blant annet kan legge til informasjon om bedriften, administrere lokasjon på Google Maps og kommunisere med målgruppen. Google Min Bedrift er en effektiv måte å forbedre synligheten på – og er ofte noe bedrifter glemmer. En slik profil er enkel å administrere og settes raskt opp ved å følge veilederen hos Google.
  2. Google Analytics
    Innsikt og analyse kan kanskje høres tørt og kjedelig ut, men blir stadig viktigere for å sikre god synlighet. Hvilke sider som får trafikk, hvor trafikken kommer fra og om den er basert på søk eller annonser kan være verdifull innsikt for deg som jobber med kommunikasjon eller som markedsfører. Google Analytics kan også gi deg informasjon om operativsystem, enhet og demografien til de som besøker nettsiden din – dette er særlig nyttig når du har behov for å tallfeste eller bekrefte antagelser du har hatt om målgruppen på forhånd. Med andre ord: desto mer du vet om hvem som besøker nettsiden din og hva de foretar seg, desto lettere er det å skreddersy innholdet og opplevelsen for dem.
  3. Godt innhold
    Du har sikkert hørt det før. Du må lage mer og bedre innhold. Det kan fort gå litt på repeat, særlig om du ikke helt forstår bakgrunnen for hvorfor du bør satse på bedre innhold. Så om du ikke var overbevist før – godt innhold øker synligheten din på Google betraktelig. Google vet nemlig å verdsette god skrivekunst, og vil ikke bare vurdere nettsiden din deretter, men også sammenligne ditt innhold med andres. Benytt artikler eller bloggfunksjonen på nettsiden til å skape engasjerende, betryggende, overbevisende og verdifulle tekster – ikke for deg, men for målgruppen din. Kort sagt: skriv til krampen tar deg.

Alle disse verktøyene er gratis, både å bruke og sette opp. Men husk: synlighet på Google er en evig jobb, og stadig flere av konkurrentene dine vil prioritere dette fremover. Så før du går i gang, vurder derfor om du har tid og ressurser nok til å vie deler av arbeidsdagen din til dette. Og trenger du hjelp, kan du selvsagt kontakte oss for en uforpliktende prat.