Gul regnjakke
Forestill deg at du skal kjøpe et produkt. For enkelhets skyld kan vi si at du er på utkikk etter en gul regnjakke. Hvordan ville du gått frem for å finne jakken du er på jakt etter? Før i tiden ville vi gjerne besøkt en fysisk butikk og spurt betjeningen om hvilke regnjakker de har tilgjengelig og deretter krysset fingrene for at en av dem er gul. I dag derimot, vil de fleste av oss starte jakten med et søk på Google. Søker du på nettopp gul regnjakke vil du få i overkant av en halv million treff. Sjansen for at du ender opp med å kjøpe en jakke fra et av de øverste resultatene, har aldri vært høyere.
Så, hvorfor bør bedriften din annonsere på Google?
Å annonsere på Google gir deg en unik mulighet til å nå personer som er interessert i nettopp det du tilbyr. Gjøres det riktig, kan du øke både antall besøk inn til nettsiden og få flere potensielle kunder på kjøpet. Google Ads baserer seg ikke på synsing, magefølelse og antakelser – men tall og harde fakta.
Enten du selger biler, tannlegetjenester, konsertopplevelser eller gule regnjakker bør Google Ads være en naturlig og selvsagt del av markedsføringen.
Hva er Google Ads og hvordan fungerer det?
Google Ads er Google sin egen plattform for betalt annonsering. I tillegg til å sørge for en høy organisk synlighet gjennom god søkeoptimalisering, gjør du også lurt i å eksponere bedriften slik at den havner over de organiske søkeresultatene. Det er sistnevnte vi kaller betalt annonsering. I motsetning til tradisjonelle markedskanaler som TV og avis, er denne måten å annonsere på svært målrettet, fordi du treffer personene som er interessert i det du tilbyr – i det øyeblikket de søker etter det.
Hva koster det å bruke Google Ads?
Annonsering skal være lønnsomt. Dersom det ikke fører til salg på sikt, er det lite poeng i å fortsette. Nettopp derfor er Google Ads å foretrekke; du betaler kun når du oppnår resultater. Du blir ikke belastet for antall synlige visninger, men kun dersom noen klikker på din annonse. Med andre ord, er det ingen som klikker på din annonse om den gule regnjakken, betaler du heller ikke noe.
Google Ads passer for alle som selger produkter eller tjenester. Og selv med et lite markedsbudsjett, kan du oppnå svært gode resultater. Du styrer selv hvor mye penger du vil bruke basert på et dags- eller månedsbudsjett, med fleksibiliteten til å justere budsjettene opp eller ned.
Hvorfor bør du benytte et byrå?
Det er fullt mulig å sette opp en Google Ads-konto på egenhånd, men har du ikke kompetansen som kreves, anbefaler vi å overlate det til et profesjonelt byrå. Når kontoen først er satt opp, starter prosessen med å administrere, overvåke, analysere og tolke data basert på resultatene annonsene oppnår. Dette er arbeid som krever at noen har tid og kompetanse til å følge med på annonsene og gjøre endringer ved behov.
Som sertifisert Google-partner har vi i Funbit høy kunnskap om hvordan Google sine verktøy fungerer – og hva som skal til for å oppnå resultater. Markedsføring er et kompleks fag som ofte inkluderer en rekke andre fagdisipliner, som strategi, design og tekst. I Funbit har vi tilgang til alle kompetanseområdene og kunnskap om hvordan vi sammen kan jobbe for å skape resultatene du er ute etter.
Vil du vite mer om Google Ads og hvordan vi kan hjelpe deg med å komme i gang? Book et uforpliktende møte med oss.
Flere artikler
-
Derfor bør du få bedriften på TikTok
Nesten uansett hvilket produkt eller tjeneste du skal markedsføre, er TikTok plattformen du bør satse på.
-
Vellykket møte med arbeidslivet
Julia studerer markedsføring og merkevareledelse og Cathrine studerer HR, organisasjonspsykologi og ledelse, begge fra Høyskolen Kristiania.
-
Fra skolebenken til arbeidslivet
Hei! Ida her 👋🏻 Jeg er journalistikkstudent ved Universitetet i Bergen, og dette semesteret er jeg i praksis hos Funbit. Slik synes jeg tiden her har vært så langt.
-
Hvorfor du bør bruke en tekstforfatter
Trenger du nye tekster til nettsiden eller kanskje en artikkel du kan bruke i markedsføringen? Vil du virkelig nå langt med innholdet er en profesjonell tekstforfatter veien å gå.
-
Google vraker markedsføringsverktøy
Google Optimize er over 10 år gammelt og har lenge vært et av de mest nyttige markedsføringsverktøyene for A/B testing.