Navigasjon

Slik hjalp vi Aktiv Oppgjør

Når både ny nettside og visuell identitet står på agendaen, trengs det mer enn ett digitalt hode for å skape magi.

Har du noen gang solgt eller kjøpt en bolig, kjenner du godt til hvor krevende og komplisert prosessen kan være. Selv i tilfeller hvor du har håndtert salget selv og har skaffet kjøperen på egenhånd, er det fortsatt mye arbeid som gjenstår. Dette arbeidet blir vanligvis håndtert av et oppgjørsselskap. Slike selskap er vanligvis ikke så synlig for publikum – før nå. Se hvordan det gikk da vi hjalp Aktiv Oppgjør med å finne seg selv.

Hvem var kunden og hva ønsket de hjelp med?

Aktiv Oppgjør er et oppgjørsselskap etablert i 2004. Bestående av fire ansatte, sørger de for et ryddig, sikkert og trygt oppgjør i etterkant av boligsalget. Selv om selskapet har eksistert lenge, har Aktiv Oppgjør aldri hatt sin egen nettside eller visuelle identitet. Etter å ha eksistert i mange år under den etablerte merkevaren til Proaktiv, hadde de derfor et ønske om å stå på egne bein og styrke synligheten overfor egne kunder.

Hvem var involvert i prosjektet? 

Rådgiving, strategi og kravspesifisering i samarbeid med kunden (Marius Nesse)

Design og visuell profil (Ove Nordahl-Pedersen)

UX-design og brukeropplevelse (Marianne Lyssand)

Utvikling, backend og frontend (Simon Søiland og Adrian Evensen)

Tekstforfatting (Kristine Hagerup Thorstensen)

Prosjektledelse (Emilie Mjelde)

Konseptvideo (Sølvrev)

Hvordan løste vi det?

Aktiv Oppgjør ble raskt en kunde vi fikk en god relasjon til. Ved hjelp av hyppige møter, jobbet vi lenge med å bli godt kjent med gjengen i Aktiv Oppgjør, hvilke behov de hadde og hvordan vi kunne jobbe sammen for å skape et godt sluttresultat.

Nettsiden til Aktiv Oppgjør er like mye en informasjonsside som et verktøy. Skjemaet, hvor både selger og kjøper selv kan fylle ut nødvendig informasjon, er selve hjertet av løsningen. Men selv om det ser enkelt og flott ut, ligger det mye arbeid bak. I et slikt skjema er det ikke bare viktig, men ofte helt avgjørende at stegene er enkle å forstå uten at det skal ta lengre tid enn nødvendig. Vi jobbet derfor mye med å gjøre løsningen i stand til å hente inn relevant informasjon om eiendommer på egenhånd; og dermed ble integrasjonen mot Kartverket særlig viktig.

«Slike integrasjoner kan være kompliserte, men jeg synes vi løste det på en svært god måte som sparer både Aktiv Oppgjør og deres kunder for mye arbeid.» – Simon Søiland.

Dette var et av de første prosjektene utvikleren vår, Simon, fikk tildelt etter at han startet i stillingen som utvikler hos oss. Selv med en bratt læringskurve og mye selvstendig arbeid fra hjemmekontoret i Førde, satte han seg raskt inni prosjektet og kundens behov.

– Selv om jeg bor i en annen by og jobber remote, får jeg heldigvis mye hjelp og støtte fra kolleger når jeg trenger det. I dette prosjektet har jeg både jobbet backend og frontend, og dermed fått god kjennskap til hvordan jeg best kan strukturere og utforme løsningen fra begge sider. Det har vært mange timer med kode og et par kneiker underveis, men jeg ville aldri vært foruten læringsutbyttet jeg har fått.

Budskap, Tone of Voice og identitet

Tinglysning, dokumentavgift, hjemmel og pant – det mangler ikke på fremmedord i denne delen av eiendomsbransjen. For å skape en visuell identitet og et innhold som både informerer og skaper gode kundeopplevelser samtidig, måtte både tekst og design reflektere hvem Aktiv Oppgjør er, hva de står for og hvordan du som kunde enkelt kan ta i bruk tjenestene. Løsningen ble dermed å benytte en Tone of Voice som er direkte og folkelig, uten å miste det profesjonelle og faglige aspektet.

Designet har enkle illustrasjoner, animasjoner og klare farger, og det er lett både å finne frem og navigere på siden. Med andre ord, i dette prosjektet har vi lagt vekt på å skape en klar forbindelse mellom budskap, Tone of Voice og identitet. Mange digitale hoder har bidratt med sitt til prosjektet, og sammen har vi lykkes med å skape liv i en merkevare fra scratch.

Hva sier kunden om samarbeidet med oss?

«Dette har vært et ryddig, enkelt og fremoverlent samarbeid. Funbit har bred kompetanse, med blide folk som fikser det meste innen alle nødvendige områder. De ser raskt hvor jeg trenger litt ekstra hjelp, og hva jeg kan gjøre best selv. Jeg er svært fornøyd med oppfølgingen, og har satt pris på mange gode løsningsforslag.» – Christina Amundsen, daglig leder i Aktiv Oppgjør.

Relatert