Derfor bør du investere i nettsiden

Enten du skal selge et produkt, kommunisere med kunder eller på en eller annen måte markedsføre det du driver med, er du avhengig av en god nettside. Det krever at du setter av både tid, tålmodighet og ressurser. Gjør du ikke det, kan du fort bli hengende etter i markedet.

Utviklerne Preben og Alex i arbeid

Kundenes forventning øker

Se på nettsiden som ditt eget butikkvindu – eller selve hjertet til bedriften, om du vil. For de aller fleste av oss, starter nemlig kjøpsprosessen her. Vi klikker oss inn, vurderer, sjekker ut konkurrenter og sammenligner. Sannsynligheten for at vi klikker oss inn igjen på akkurat din nettside, står og faller på hvilket inntrykk vi sitter igjen med. Inneholder den informasjonen vi er ute etter? Er det enkelt å navigere? Ser nettsiden ryddig, moderne og tiltalende ut? Fremstår siden derimot som utdatert og vanskelig å ta seg frem i, er sannsynligheten stor for at en av konkurrentene frister mer.

I likhet med det meste innenfor teknologi, utvikler også internett seg hele tiden – det samme gjør kundens forventning til hvordan du kommuniserer med dem.

En levende og dynamisk del av bedriften

– Hva er poenget med å oppgradere når du investerte i en ny kostbar nettside for bare få år siden? Mange har en tendens til å tenke slik, men sannheten er at alle, selv de dyreste, krever jevnlig vedlikehold. En nettside bør sees på som en levende og dynamisk del av bedriften som bør oppdateres i takt med utviklingen, forteller Marius Nesse, forretningsutvikler i Funbit.

Vi kan ta et eksempel

La oss si at du lanserer en nettbutikk i 2019. Allerede året etter blir Vipps ekstremt populært og noe kundene i stadig større grad etterspør som et betalingsalternativ. En slik integrasjon koster litt, men vil utvilsomt lønne seg på kort og lang sikt. Dersom du velger å ikke høre på så sterke signaler fra kundene, kan du risikere at de heller går til en konkurrent. I 2023 er integrasjon av Vipps på nettsider en no-brainer, men går vi noen år tilbake var ikke dette like opplagt.

I de fleste tilfeller handler det ikke om hvor ofte nettsiden bør oppgraderes, men heller hva som skjer innenfor den teknologiske utviklingen. Vinnerne blir de som klarer å spå hvordan behovet vil være fremover i tid.

Hvorfor du bør oppgradere din nettside

Du blir lagt merke til Uten god digital synlighet er det vanskelig å bli lagt merke til. En god nettside som er bygget og satt opp på riktig måte, gir deg mulighet til å nå ut til et større publikum og øke bevisstheten om bedriften din.

Kundene finner deg Skal kundene handle hos deg, må du være enkel å finne. Gjør det derfor enkelt for dem å finne informasjonen de er ute etter ved å ha en god SEO-strategi i bunn og et oppdatert og relevant innhold.

Du fremstår profesjonell En god nettside gir inntrykk av at du er seriøs og profesjonell. Dette kan bidra til å øke tilliten hos kundene dine og gjøre det enklere for dem å velge nettopp din bedrift. Det er viktig å huske at en god nettside ikke bare handler om å se bra ut, men at den også skal være funksjonell og enkel å bruke.

Du skiller deg ut En god nettside kan hjelpe deg å skille deg ut fra konkurrentene ved å tilby unike funksjoner og en bedre brukeropplevelse. Husk at nettsiden jobber for deg 24 timer i døgnet – det er noe som bør utnyttes.

Men vil ikke en oppgradering være svært kostbar?

Ofte skal det ikke så mye til for å fornye en nettside og mye kan du gjøre selv, som å oppdatere innhold, legge til nye bilder eller gjøre en finpuss av designet. Skal du gjøre større og mer strukturelle endringer, bør du imidlertid overlate arbeidet til profesjonelle.

Noen ganger kan det være mer hensiktsmessig og rimeligere å investere i en ny nettside fremfor å oppgradere den gamle. Hos oss kan vi tilby basic, malbaserte nettsider som vi selv har bygget og utviklet. Dette gjør det langt enklere den dagen nettsiden vil ha behov for vedlikehold og oppgraderinger. Har du behov for en mer omfattende og spesialtilpasset struktur, kan vi også skreddersy løsninger for dette.

Vil du vite mer om hva en oppgradering av nettsiden kan gjøre for din bedrift? Eller ønsker du å vite mer om hvilke alternativer vi kan tilby? Avtal gjerne en uforpliktende prat med oss, så ser vi på løsninger sammen.