Navigasjon

Praksisstudentene, Sine og Hanne ser tilbake på praksisperioden hos Funbit

Vellykket møte med arbeidslivet

Denne våren har studentene Hanne og Sine fra Høyskolen Kristiania vært i praksis hos oss. Her har de blant annet fått bryne seg på tekst, innholdsproduksjon og strategi – både til nettside og sosiale medier 👩🏼‍💻

– Vi kom direkte inn i en hektisk arbeidshverdag uten å vite helt hvordan det ville bli på forhånd. Å gå fra å bare ha teori på skolen, til å faktisk skulle utøve det i praksis, var litt skummelt i starten. Heldigvis ble vi tatt godt imot og følte oss raskt som en del av gjengen i Funbit, forteller Sine Mari Leite, som tar en bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse hos Høyskolen Kristiania.

Ut av komfortsonen

Sammen med medstudent Hanne Nesheim Kristiansen har de fått et avbrekk fra forelesningssalen for å gjennomføre emnet Studiepraksis. I løpet av praksisperioden ønsket vi å gi studentene verdifull kunnskap om digital markedsføring og hvordan merkevarebyggende aktiviteter kan lede til salg.

– Plutselig fikk vi arbeidsoppgaver som inkluderte strategi og publisering i Funbits egne kanaler. Selv om dette var et stort ansvar til å begynne med, ble vi etter hvert såpass trygg på oppgaven at vi også turte å komme med egne, kreative innspill, sier Hanne.

I tillegg til å lage relevant innhold, ble også studentene utfordret til å bli bedre kjent med begreper som målgrupper, personas, markedspotensiale og analyse. Noe var kjent fra studiet, mens andre ting var helt nytt.

– Vi måtte raskt ut av egen komfortsone, og ble utfordret til å skrive tekster på både en selgende og fengende måte. Samtidig fikk vi mye innsikt i hvor mye arbeid som må gjøres både før og etter det kreative arbeidet. Det er nok mer arbeid enn mange tror.

I løpet av våren ble Korona-restriksjonene i Bergen strengere og de fleste av oss endte opp på hjemmekontor hele eller deler av perioden. Også studentene ble nødt til å utføre oppgavene sine hjemmefra.

– Uken før påske ble vi flyttet til hjemmekontor, der all kommunikasjonen foregikk digitalt. Arbeidshverdagen ble dermed snudd på hodet, og vi befant oss ikke lenger i det inspirerende miljøet på Media City. Funbit har imidlertid gjort dette lettvint for oss ved å ha en klar arbeidsplan for hver praksisperiode. Dette har gjort det enklere å strukturere arbeidshverdagen, sammen med obligatoriske forelesninger og oppgaver i forbindelse med studiene, sier Sine.

Innblikk i arbeidshverdagen

Å ha studenter i praksis er en fin måte å gi unge et innblikk i hvordan arbeidshverdagen faktisk er. Selv om studentene er i praksis for å lære, har de med seg fersk kunnskap direkte fra skolebenken.

– Vi har de siste årene hatt flere studenter i praksis hos oss. Å la studenter få ta del i arbeidshverdagen har vært viktig for oss fordi vi ønsker å vise frem hva de kan forvente når de skal ut i en relevant jobb senere. Kundene våre har dessuten hatt et økende behov for våre tjenester, til tross for restriksjoner og pandemi. Å bidra til at studentene har fått ta del i dette, samtidig som vi gir dem en god opplevelse i en vanskelig tid, har vært viktig for oss, forklarer Kristine Hagerup Thorstensen, som har vært ansvarlig for å følge opp studentene i praksisperioden.

Hanne og Sine er enig, og gleder seg til å ta fatt på arbeidslivet etter studiene. Men først venter en lang sommerferie før de starter på tredje og siste året av graden.

– Sammenlignet med studiehverdagen, er arbeidslivet veldig interessant. Det er alltid nye kunder og prosjekter – og dagene på kontoret har gått utrolig fort. En fot innenfor har gitt oss god erfaring, og en pekepinn på hva vi kan forvente etter studiene. Vi føler oss heldige som har fått lov å være en del av teamet til Funbit og det innovative og unge miljøet de har, sier Hanne.