SEO sjekklisten for 2018

Søkemotoroptimalisering (SEO) er arbeidet med å gjøre at søkemotorene klassifiserer din nettside som den mest relevante for brukere som søker informasjon om varer eller tjenester som du tilbyr.

SEO sjekklisten for 2018 er presentert av Rand Fishkin (Moz´s co-founder). Rand er sett på som en av verdens fremste SEO spesialister. Vis kilde

SEO sjekklisten 2018. Klikk for stort bilde.

  • Sørg for at alle URLer er indekserbare og tilgjengelige med innhold som Googlebot kan analysere og indeksere. Merk! Google foretrekker JSON+LD format.
  • Analyser søkeord (søkeordsanalyse) for å finne svaret på hva din målgruppe ønsker å finne svar på, før du forsøker å forfatte innhold. Definer hoved søkeord/frase pluss et sett med relaterte søkefraser med samme mening/kontekst.
  • Undersøk i Google SERP for å finne ut hva Google allerede tror er relevante søkefraser for din strategi/ planlagte hoved søkeord. Kan det hende du bør endre strategi?
  • Bruk troverdige, annerkjente person(er) eller team for å produsere kvalitetsinnhold som innfrir dine kunders mål med tanke på: lettfattelig budskap, god lesbarhet og en fin visuell layout med et fornuftig og meningfult mål (call-to-action), hvis du ikke har denne nødvendige kompetansen in-house.
  • Bruk tid og utarbeid interessante tittler, meta beskrivelse, URLer, og andre elementer som visuelt er synlig i søkeresultatet. Dette er en svært viktig del av prosessen. Du ønsker et budskap i Google SERP som vekker interesse og fører til en landingsside som innfrir disse forventningene.
  • Utarbeid en versjon av tekstbudskap som inneholder dine primære, sekundære og beslektede søkeord i sidens tekstinnhold. Hold fokus og den røde tråden med budskap som står i stil med tittel og meta beskrivelse.
  • Hvis mulig, bruk rike snippets schema markup for å visuelt forstørre dine søkeresultat i Google SERP.
  • Opptimaliser sider (HTML,CSS,Javascript mv.) til å laste raskt (selv med dårlig mobil nettverk og internet linje), velg en moderne og up-to-date visuell layout som ser flott ut på alle digitale flater (i alle størrelser) og sørg for at innhold lastes over (HTTPS).
  • Alltid ha et planlagt og godt svar på spørsmålet: "Hvem vil hjelpe å spre dette gode budskapet og hvorfor?". Når du har et klart svar, er du klar til å publisere siden. Hvis jobben er gjort godt, vil du kunne høste omdømme, kommentarer, lenker fra internett og sosiale nettverk, fordi nettsiden rett og slett fortjener det.