Navigasjon

Slik hjalp vi Proaktiv med å styrke merkevaren sin

Hvordan kan en av Norges største eiendomsmeglere vise frem potensialet i små boliger? Da Proaktiv ønsket å lage en konkurranse som skulle handle om nettopp dette, takket vi selvsagt ja til å bidra.

Gjennom konkurransen Lite & nært ønsket Proaktiv eiendomsmegling å kåre Vestlandets mest sjarmerende hjem under 50 kvm. Hensikten var å styrke merkevaren ved å gjøre enda flere oppmerksomme på potensialet og mulighetene i små hjem. Kanskje noen til og med ville bli fristet til å velge en liten leilighet neste gang de var på boligjakt?

Utfordringen

Konseptet var enkelt: Personer i bergensområdet laster opp bilder av boligen sin på en nettside. Alle som besøker siden vil ha mulighet til å stemme frem sine favoritter ved å gi dem en «like». De tre bidragene med flest stemmer blir premiert med et by-gavekort hver.

Oppdraget gikk ut på å planlegge, utvikle og drifte konkurransens nettsted https://litenaert.proaktiv.no/ Selv om ideen virket enkel nok, hadde vi aldri utviklet noe slikt tidligere. Plattformen måtte se profesjonell og innbydende ut, samtidig som den måtte være brukervennlig, enkel og stabil på alle flater.

Slik løste vi det

Ettersom hvem som helst kunne laste opp bilder til nettsiden, ønsket Proaktiv en funksjon som sørget for kvalitet i innholdet. Hva om noen lastet opp bilder som ikke var relatert til konkurransen? Vi endte dermed opp med en løsning som krevde at alle som skulle laste opp bidrag, måtte gjennom en enkel godkjenningsprosess. På den måten ble innholdet kvalitetssikret – uten at det medførte noe ekstra arbeid for deltakerne. Samtidig var det viktig å sørge for at terskelen for å delta i konkurransen var så lav som mulig. Derfor valgte vi å lage en løsning som ikke krevde at brukeren måtte lage en brukerkonto med innlogging.

Samtidig som vi utviklet gode funksjoner for dem som skulle laste opp bidrag, måtte det også være enkelt for besøkende å stemme på sine favoritter. For å lage en funksjon som gjorde det ukomplisert å stemme, lot vi oss inspirere av sosiale medier. Ved å gi et «hjerte» til bidragene du likte best, ble funksjonen både engasjerende og underholdende.

I tillegg til å utvikle selve plattformen, produserte vi også tekstinnhold til nettsiden. Å forklare en konkurranse som dette til en relativ bred og generell målgruppe, kunne fort bli en utfordring. Det siste vi ønsket oss var nemlig en kjedelig oppramsing av konkurransevilkår og regler. Tvert imot; tonen ble i stedet personlig, varm og leken. Vi ville få frem det unike ved små boliger og inspirere besøkende - enten ved å avgi stemmer eller laste opp egne bilder.

Godt samarbeid

Underveis hadde vi flere workshops med Proaktiv for å kartlegge hvilke funksjoner som var viktige og hvordan disse burde fremstå på landingssiden. Fra første dag viste Proaktiv engasjement og interesse for prosessen. De bidro med ideer, innspill og konstruktive tilbakemeldinger, samtidig som de ga oss frie tøyler til å skape smarte, skreddersydde løsninger.

Se hva vi har gjort