Navigasjon

Historisk selskap i ny drakt – slik utviklet vi ny nettside for Norsk Etikett

Fra å være en enkel informasjonsbærer til å bli en viktig markedsføringskanal – en god etikett kan gjøre stor forskjell. Dét ønsket Norsk etikett å formidle gjennom sin nye nettside.

Fra honningkrukken du har i skapet til konsertbillettene du var så heldig å få tak i. Selv om du ikke tenker så mye over det i hverdagen, omgir vi oss med etiketter hele tiden. Familieeide Norsk Etikett er en ledende leverandør av selvklebende etiketter med hovedkontor og produksjon i Sandnes.

I samarbeid med Studio Oker i Stavanger har selskapet vært igjennom en stor rebrandingsprosess i 2021 som inkluderer både visuell identitet og ny nettside. Da vi fikk tilbud om å programmere sistenevnte, var vi ikke i tvil om at vi skulle si ja.

Mer enn å informere

Vår oppgave var å lage en nettside basert på skissene fra Studio Oker og utvikle gode løsninger for brukervennlighet og funksjonalitet. Utfordringen var like enkel som den var vanskelig: Hvordan kunne vi sørge for at siden fremsto innovativ og moderne, uten at dette gikk på bekostning av brukervennlighet, ytelse og funksjonalitet?

En nettside i 2021 bør nemlig gjøre mer enn å informere. Kampen om oppmerksomheten er stor og målgruppen kan fort utebli dersom siden ikke står til forventningene. I tillegg til å inneholde nødvendig informasjon, er det derfor en stor fordel om den også inspirerer, begeistrer og underholder. Det krever kanskje litt mer både på design- og utviklingsfronten, men dette betaler seg tilbake gjennom flere besøk, økte konverteringer og langt bedre kundeopplevelser.

– Utgangspunktet vi fikk gjennom skissene fra Studio Oker krevde at vi lagde de fleste funksjoner fra bunnen av. Videoen på forsiden gjorde dessuten at vi måtte sørge for gode, myke overganger slik at den bidro til å gjøre forsiden interaktiv og spennende – og ikke ble et irriterende element du helst ville slippe å se, sier Preben Nessøy, som ledet utviklingsarbeidet.

Animasjoner og spesiallagde løsninger

Studio Oker hadde gjort det enkelt for oss og laget fine skisser som fikk frem visjonen og oppbygningen på en god måte. Med en pågående pandemi var det ikke enkelt å arrangere fysiske møter og workshops, så det var viktig at informasjonsflyten var god digitalt.

– Selv om designet er stilrent og enkelt, inneholdt skissene også mange små funksjoner som måtte utvikles på en god måte – fra hva som skal skje når du holder musen over menyen til hvordan videoen skulle se ut på mobil.

Underveis i prosjektet ble det nemlig mye testing av hvordan nettsiden fungerer på ulike enheter og modeller. Det krever gjerne at vi legger hodene våre i bløt og bruker tid på research før vi kommer opp med løsningen. Uansett hvor vi befinner oss i prosjektet er det helt essensielt å ha sluttbrukeren i hodet hele veien.

– Det er liten tvil om at videoer, animasjoner og responsivt design kan løfte en nettside til nye høyder. Men – da må det fungere optimalt. Å møte på videoer når du klikker deg inn på en side kan ha positiv innvirkning på brukeropplevelsen, men det kan også slå negativt ut dersom lastetiden blir lang eller du på andre måter blir hindret i å utføre handlingene du kom for.

Enkelt og sømløst samarbeid

Og resultatet? En dynamisk, enkel og moderne nettside – tilpasset sluttbrukeren.

– Nye samarbeid er alltid spennende fordi du ikke helt vet hva du kan vente deg. I dette prosjektet var nettsiden en svært viktig brikke i en større rebranding for Norsk Etikett. Vi var dermed avhengig av en samarbeidspartner som forsto hvordan vi tenkte og som hadde kunnskapen til å lage løsningene vi var ute etter. Det fant vi i Funbit, forteller Espen Pedersen, designer hos Studio Oker.

Et slikt samarbeid handler nemlig ikke bare om å kopiere et design. Det må også være en dialog som gjør det mulig å diskutere og sammen sørge for at løsningene vi lander på er de aller beste.

– Selv om vi kun har snakket sammen på telefon, vi i Sandnes og Funbit i Bergen, har dialogen fungert helt supert. Det viser at vi ikke nødvendigvis må bruke tid på en masse fysiske møter, men heller gjøre den digitale dialogen mest mulig effektiv og nyttig for begge parter.

Vi håper at den nye nettsiden svarer på forventningene fra målgruppen og bidrar til å løfte Norsk Etikett inn i fremtiden. Sjekk ut resultatet i sin helhet her.