Navigasjon

Skal du publisere innhold til sosiale medier? Vi gir deg tre enkle tips på veien!

Drømmer du om å øke oppmerksomheten rundt din bedrift? Riktig bruk av sosiale medier er én av nøklene til suksess. Vi scroller nemlig nedover Instagram, Facebook og LinkedIn som aldri før! Vi gir deg tipsene du trenger for å publisere innhold som fenger og bygger en varig relasjon til følgerne dine.

1. Sørg for å velge de riktige kanalene  

Like barn leker best, sies det, og i markedsføring er dette definitivt en sannhet. Begrenser du delingen av innhold til følgere som har en genuin interesse for ditt produkt eller tjeneste, øker du sannsynligheten for å få en positiv effekt av markedsføringen. Dersom du for eksempel selger barnevogner, er det ikke nødvendig å henvende seg til alle menn og kvinner. Fokuser heller på småbarnsforeldre eller gravide som har et reellt behov for ditt produkt. Videre er det viktig å stille seg selv spørsmålet: Hvilke kanaler benytter disse menneskene? Er de primært på Facebook og Instagram, eller er LinkedIn en mer foretrukket plattform? Dersom du vet hvor din målgruppe befinner seg, sparer du både tid og ressurser på å fokusere markedsføringen din på utvalgte kanaler.    

Tips: fokuser på kanalene målgruppen din faktisk bruker. Det er her du skal være tilstede! 👩🏼‍💻

2. Kommuniser godt og presist

Når du har valgt ut hvilke kanaler du ønsker å etablere deg på, gjelder det å kommunisere budskapet på riktig måte. Vær tilstede for følgerne dine og skap en dialog som lar dem bli kjent med deg. Her kan det for eksempel være nyttig å bruke Instagram eller LinkedIn sin story-funksjon aktivt for å gi følgerne et mer uformelt innblikk hos dere. Det kan også lønne seg å gjøre innleggene litt personlige, gjerne ved å bruke innslag av mennesker, humor og emojier. Unngå bruk av tunge faguttrykk og kompliserte setninger – språket bør holdes enkelt og lettfattelig.

Tips: publiser nytt og engasjerende innhold jevnlig, slik at du gir kundene en reell grunn til å følge deg. Her kan du fort ende opp med en lojal følgerskare 🙌🏼

3. Ikke glem det visuelle

Bilder, illustrasjoner og visuelt innhold er gjerne det første vi legger merke til – særlig på Instagram. Det gjelder derfor å ha interessante bilder som får kundene til å stoppe opp og lese videre. Teksten bør dessuten brytes opp med luft, både for det visuelle sin del, men også fordi det blir lettere for følgerne å lese. Dersom noen klikker seg inn på selve Instagram-profilen deres, vil også helheten i feeden ha en reell betydning. Samsvar i farger, redigering og kvalitet er derfor viktige nøkkelelementer å tenke over når du publiserer på sosiale medier.  

Tips: Bruk tid på å ta gode bilder, gjerne med en høy fargekontrast. For ekstra engasjement, kan du med fordel inkluder mennesker i bildene 📸

Vi håper du fikk ut noe nyttig ut av tipsene våre! Har du dette i bakhodet neste gang du skal publisere innhold, har du en . Ønsker du hjelp til å utvikle bedriften på sosiale medier, er du velkommen til å ta kontakt med oss.