Google vraker markedsførings-verktøy

Google Optimize er over 10 år gammelt og har lenge vært et av de mest nyttige markedsføringsverktøyene for A/B testing. Men dessverre har Google nå besluttet å legge ned denne tjenesten. Markedsførere som har brukt Google Optimize kan nå måtte finne alternative løsninger.

Fredrik og Thomas jobber med Google Ads

Hva er Google Optimize?

Google Optimize er et verktøy for A/B testing og konverteringsoptimalisering. Det lar deg teste ulike versjoner av nettsiden din og undersøke hvilken versjon som gir deg best resultater. Dette gjøres ved å dele trafikken din mellom ulike versjoner av nettsiden og sammenligne konverteringsfrekvensen for hver versjon. På denne måten kan du finne ut hvilke endringer som gir høyere konverteringsrate og forbedre brukeropplevelsen for dine besøkende. Google Optimize tar seg av statistikken bak for å gjøre det lett å sammenlikne resultatene.

Google Optimize forsvinner, men blir erstattet

Årsaken til dette virker som at verktøyet ikke lenger lever opp til Googles standarder. Imidlertid jobber Google med å utvikle en ny og bedre A/B-testing-løsning som vil bli inkludert i Google Analytics 4. Dette vil gi markedsførere muligheten til å fortsette å teste og optimalisere sine nettsider, men med en mer avansert og pålitelig løsning. Forhåpentligvis kommer denne nye løsningen ut før 30. september!

Dersom Google Optimize blir lagt ned før alternativet er lansert, vil mange markedsførere måtte vurdere alternative løsninger. En av de største utfordringene med disse alternative verktøyene er at de ofte ikke er gratis. I tillegg integrerer de ikke alltid sømløst med Google-produktene dine, selv om de gjør en god jobb med både A/B testing og konverteringsoptimalisering. Det er viktig å vurdere dine behov og budsjett før du velger et nytt verktøy, og tenke på hvordan det vil påvirke arbeidsflyten og samarbeidet med andre verktøy du bruker. Det koster nemlig å ha mange ting som skal snakke sammen!

Andre verktøy

Vår plan er å ikke gå bort fra Google-plattformen helt enda, men vente å se om Google rekker å lansere før 30. september. Skulle de ikke gjøre det ser vi allerede på andre split-test verktøy, her er noen av de:

Vi må kunne tilpasse oss

Google Optimize har vært her i 10 år og er her bare i 8 måneder til. I løpet av denne tiden kan Google ferdigstille sitt nye A/B-testing verktøy, eller ikke. Vi tror at Google stiller opp innen den tid. Samtidig er dette en påminnelse om at verktøyene vi bruker kommer og går, og at vi må være fleksible og tilpasse oss endringene etter hvert som de kommer.