Derfor bør bedriften være tilstede i sosiale medier
Vil du øke bedriftens synlighet i sosiale medier? Digitaliseringen har økt kraftig de siste årene, og for bedriften din gjelder det å holde tritt med endringene. Vi viser deg viktigheten av å være synlig i de riktige kanalene.
Før du går i gang med å dele innhold på sosiale medier, anbefaler vi å starte med målgruppen. Hvem er interessert i det du har å tilby? Hvilke sosiale kanaler befinner de seg på? Det er viktig å få en god forståelse av hvem målgruppen er på et tidlig tidspunkt – slik at du vet hvem du ønsker å rette deg mot i de ulike kanalene.
Enten målet er å få flere salg eller å øke oppmerksomheten rundt brandet ditt, er det avgjørende å møte kundene på flere ulike kanaler – fremfor å satse alt på én hest. De fleste bør være tilstede på Instagram og Facebook. Men om du også ønsker å nå ut til bedriftskunder, er LinkedIn en fin plattform å etablere seg på.
Vis bedriften fra sin beste side
Så, hvorfor er det viktig for din bedrift å være tilstede i sosiale medier? Først og fremst fordi det kan bidra til å øke bedriftens synlighet, salg og rekkevidde. Vi kan vel alle kjenne oss igjen i behovet for å innhente informasjon før vi gjennomfører et kjøp? Ofte ender vi opp på bedriftens sosiale kanaler, hvor vi kan lese mer om produktet eller tjenesten vi vurderer å kjøpe. Førsteinntrykket og måten bedriften kommuniserer på, er ofte en avgjørende faktor for om vi faktisk ender opp med å kjøpe – eller lar være.
Slike øyeblikk gir bedrifter en gylden mulighet til å vise seg frem fra sin beste side. Klarer du dette på en god måte, kan du ende opp med varige og lojale kunderelasjoner.
Men hva kan du gjøre for å ivareta eksisterende kunder, samtidig som du vil nå ut til nye? Det kan være lett å fokusere for mye på nye kunder, og glemme dem som allerede følger deg. Den lojale fansen din, som kanskje har fulgt deg i lang tid, har ofte andre forventninger til deg enn ferske følgere. Derfor er det viktig å dele relevant innhold som også treffer dem – synligheten synker nemlig om følgerne ikke opplever at innholdet i postene er relevant for dem. Sørg i stedet for å være aktiv, svare på spørsmål/kommentarer og inviter til dialog. Sosiale medier er tross alt et sosialt medium (selv om det er lett å glemme, av og til)
Høy verdi
Selv om arbeidet ved å være tilstede på sosiale medier ofte er krevende, gir det mye verdi tilbake. Ikke bare øker du troverdigheten til bedriften ved å være aktiv i sosiale kanaler, men du øker også sannsynligheten for at kundene velger deg.
Ønsker du å ta en prat med oss om sosiale medier? Kontakt oss, så hjelper vi deg gjerne.